by Liebadmin on 21 mei 2024
Dit blijkt uit een recent onderzoek van Sunny Cars
Haarlem, 21 mei 2024 – Nederlanders die op vakantie een auto huren weten vaak niet welke kosten precies gedekt zijn. Dit blijkt uit een recent onderzoek van autoverhuurspecialist Sunny Cars, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX onder meer dan 1.000 Nederlanders. Ook blijkt dat de huurovereenkomst vaak onduidelijk is, reizigers bang zijn dat de kosten hoger uitvallen (45%) en zij meer transparantie willen tijdens het boekingsproces (67%). Niet gek dat 70% van de ondervraagden dan ook de voorkeur geeft aan een all-in pakket.
Uit het onderzoek dat iVOX tussen 4 en 22 maart 2024 uitvoerde blijkt dat steeds meer mensen op vakantie een huurauto boeken. 4 op de 5 respondenten, die de afgelopen 3 jaar een auto huurden, geeft aan om in de aankomende 3 jaar dit ook weer van plan te zijn. 59% van de autohuurders geeft aan de huurovereenkomst altijd goed door te lezen, maar slechts 37% begrijpt het daadwerkelijk. Opvallend is dat met name de 40-plussers aangeven dat ze precies denken te weten waarvoor ze verzekerd zijn: 67% ten opzichte van 53% van de autohuurders die jonger zijn dan 40. Ook heerst er bij de jongere bestuurder (onder 40 jaar) meer wantrouwen ten opzichte van de kosten in vergelijking tot 56% bij de oudere bestuurders 32% (55-plusser).
Kleine groep denkt zelfs verzekerd te zijn voor door rood rijden
Toch zit er verschil tussen wat men denkt te weten en de daadwerkelijke kennis over autohuurverzekeringen. Uit het onderzoek blijkt dat het voor 53% onduidelijk is of je vanuit een basisverzekering verzekerd bent voor het aanrijden van een andere auto. Daarnaast denkt men verzekerd te zijn voor een sterretje in de ruit (65%) en een lekke band (46%). 9% denkt zelfs gedekt te zijn voor het door rood rijden of boetes. Zo’n 1 op de 3 Nederlanders geeft aan de termen in de huurovereenkomst niet te begrijpen. Men mist vaak het juiste inzicht in de reële dekkingen van het basis autohuurpakket.
“Het is voor autohuurders vaak verwarrend wat de verzekeringsdekking nu precies inhoudt. Dat is niet verrassend, want hier bestaat ook veel onduidelijkheid over. In principe is elke huurauto all-risk verzekerd. Dit wil zeggen dat je zowel van een WA-verzekering voor schade aan derden, als een schadeverzekering voor schade aan de eigen huurauto geniet. De voorwaarden en bedragen waarvoor je verzekerd bent kunnen echter heel erg verschillen naargelang het land en verhuurder waar je de auto huurt. Daarom sluiten we bij Sunny Cars altijd een extra WA-verzekering af, waarmee je tot 10 miljoen euro gedekt bent. Ook zorgen we standaard voor een terugbetaling van het eigen risico en glas-banden-bodem of dakschade”, benadrukt Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk van Sunny Cars.
41% van de Nederlanders geeft aan niet altijd vertrouwen te hebben bij het boeken van een huurauto en 1 op de 3 stelt wel al eens negatieve ervaringen te hebben gehad. 45% geeft aan dat ze bang zijn dat de kosten hoger zullen liggen dan verwacht, waaruit blijkt dat dit een grote bezorgdheid is die speelt bij de meerderheid van de Nederlanders. De vrees dat de kosten hoger gaan uitvallen is het grootst bij jongeren (61%) en het is ook deze groep die zich vooral argwanend opstelt tegenover de kosten die autoverhuurders aanrekenen. 67% van de autohuurders verwacht dan ook meer transparantie van autoverhuurbedrijven over die kosten.
Naast de prijs zijn de huurvoorwaarden voor een meerderheid van de Nederlanders (54%) uitermate belangrijk bij het uitzoeken van een huurauto, vooral het feit dat alle kosten inbegrepen zijn (61%) en men geen eigen risico loopt (47%). Het is dan ook niet gek dat 2 op de 3 autohuurders qua verzekeringen kiezen voor een all-in verzekering, eerder dan voor de noodzakelijke basis te gaan of losse, aanvullende verzekeringen te nemen.
“We merken dat, zoals uit het onderzoek ook is gebleken, er vaak verwarring bestaat over een auto in het buitenland. Dit veroorzaakt al snel onzekerheid en niets is vervelender dan zo je vakantie te beginnen”, zegt Hans Knottnerus.“Bij Sunny Cars ben je volledig verzekerd en weet je zeker dat je niet te maken krijgt met onverwachte kosten. Zo zijn ook de dekking van het eigen risico, pechhulp, sleepkosten en een sterretje in je ruit standaard inbegrepen bij het all-in pakket. Verder geniet je ook van ongelimiteerde kilometers, zodat je zonder zorgen de weg op kan.”
Voor meer informatie over Sunny Cars: zie www.sunnycars.nl
Over Sunny Cars
Sunny Cars is in 1991 in München opgericht en is uitgegroeid tot de grootste aanbieder van all-inclusive autohuur in Europa. Zo’n 130 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland maken een unieke reiservaring mogelijk in meer dan 120 landen wereldwijd. Sunny Cars staat voor zorgeloze autohuur en biedt het meest uitgebreide verzekeringspakket op de markt, inclusief terugbetaling van het eigen risico en gratis glas-banden-bodem-dak schadedekking. Ook uitgebreid advies en 24/7 ondersteuning is bij de autohuurexpert inbegrepen. Bovendien krijgt iedere huurder toegang tot Sunny2go, een persoonlijke reisassistent waarmee je op vakantie de leukste plekken kunt ontdekken met je huurauto.
Het autohuuraanbod van Sunny Cars is te reserveren via reisbureaus en via www.sunnycars.nl. Als dé autoverhuurder van de reisbranche is Sunny Cars lid van de ANVR en aangesloten bij SGR.
Sunny Cars wordt in Nederland vertegenwoordigd door Lieb Management. Voor meer informatie of andersoortige vragen kunt u contact opnemen met:
Lieb Management
Loren Grim & Anouk Liebers
E info@lieb-management.nl