by Liebadmin on 11 augustus 2024
Deze schadeclaims krijgt autoverhuurspecialist Sunny Cars binnen
Haarlem, 6 augustus 2024 – Nederlanders gaan er deze zomervakantie massaal op uit met de huurauto, maar dit gaat niet altijd van een leien dakje. In een onderzoek uitgevoerd door iVOX in opdracht van autohuurspecialist Sunny Cars blijkt dat 23% van de Nederlandse autohuurders wel eens schade heeft gehad aan de huurauto. Van het missen van een paaltje tot autosleutels die per ongeluk meegaan in de zwembroek, iedere zomervakantie ontvangt Sunny Cars talloze schadeclaims. Welke gevolgen deze situaties hebben voor je vakantieportemonnee? Sunny Cars deelt alle ins and outs
Op naar de Carrefour om heerlijke tapas en verse vis te scoren! Je parkeert je huurauto en loopt de winkel in voor een uitgebreide supermarktsessie. Hier kun je toch eindeloos ronddwalen? Het is altijd weer een verrassing wat je hier tegenkomt. Maar dit tripje eindigt voor sommige vakantiegangers ook in een nare verrassing. Zo gebeurt het ieder jaar weer dat autohuurders de supermarkt uitlopen en hun auto terugvinden met schade. Van bestuurders die tegen jouw auto aanrijden tot passagiers die hun deur ‘openzwiepen’, met als gevolg een deuk in de auto. Extra vervelend als degene geen briefje heeft achtergelaten…
Deze schade valt gelukkig onder de schadeverzekering, maar vaak heb je hiervoor wel een eigen risico. Stel je hebt een eigen risico van €500,- en de schade is €1.000,-. Dan dien je dus €500,- zelf te betalen. Bij Sunny Cars ben je all-in verzekerd en is je eigen risico altijd gedekt en draai je dus zelf niet op voor de kosten.
Het is altijd een kunst om de achterbak in te laden met alle spullen voor het strand. Wanneer je met een gezin van vier gaat, dan is die ‘bak’ zo gevuld met een koelbox, opblaasbare flamingo, handdoeken en speelgoed. Als je achterin niet zoveel ruimte hebt, dan kan het zomaar zijn dat je de hoedenplank er ‘even’ uithaalt. Dan moet je die natuurlijk niet vergeten wanneer je de huurauto weer inlevert zoals het iemand deze zomer nog overkwam…
Zonder aanvullende of all-in verzekering kan het je zomaar €200,- kosten. Goed opletten dus.
Strakblauwe lucht en een heerlijke zomerse bries: op naar de zee. Je stapt de huurauto in. Nadat je jouw spullen op het strand geïnstalleerd hebt wil je meteen een duik nemen. Vervolgens kom je na een dag ‘bakken’ in de zon terug bij de auto en komt het besef: je bent met de autosleutels in je zwembroek in de zee gedoken. Dat is pech: autosleutels weg. Iets wat zo’n 50 mensen ieder jaar weer overkomt.
Niet alleen duurt het even voordat je weer de weg op kunt, het verlies van sleutels wordt vaak niet gedekt. Dit betekent dat jij, als je geen all-in verzekering hebt, zelf opdraait voor de kosten. Met een beetje pech ben je dan, afhankelijk van het type auto en sleutels, een paar honderd euro lichter.
Je gaat een lekker dagje naar de bruisende hoofdstad van je droomeiland. Bij aankomst in de stad ziet de parkeergarage er smal uit. Maar ‘dit moet passen’, denk je. Het overkomt autohuurders regelmatig dat de garage te laag blijkt te zijn. Met als gevolg schade aan het dak. Zo’n 40% van de schadeclaims die bij Sunny Cars ingediend worden gaat om schade aan de banden, glas, bodem en het dak. En laat dit nu niet schade zijn die niet standaard gedekt wordt bij een schadeverzekering.
Je rijdt door het weelderige groene Costa Rica en bent onderweg naar de kraakheldere zee, maar er ligt een luiaard op de weg. Je schrikt en wilt uitwijken en daardoor beland de auto in een greppel. Elke zomervakantie krijgt Sunny Cars wel een aantal claims binnen van een bestuurder die tijdens de vakantie is uitgeweken voor een dier. Niet alleen is dit heel gevaarlijk voor de passagiers, maar de auto kan ook beschadigd raken en weggesleept moeten worden. Die sleepkosten worden lang niet door alle verhuurders vergoedt terwijl de kosten flink kunnen oplopen.
En dan heb je ook nog de ultieme pechvogel dit jaar. Iemand kwam na een mooi ritje langs de kust terug bij het vakantiehuis. Dit huis lag op een berg en de bestuurder parkeerde op de helling, maar er ging iets mis met de handrem. De auto reed achteruit het zwembad in. Belangrijk om te weten, wanneer je de auto niet op de handrem zet en deze daardoor beschadigd raakt, dan ben je niet verzekerd. Dit wordt namelijk gezien als nalatigheid van de huurder. Dus de belangrijkste les, vergeet nooit je auto op de handrem te zetten. In dit geval kon de huurder er niets aan doen, omdat de handrem van de auto niet werkte en was daarom ook niet aansprakelijk voor de schade. Maar toch, het zal je maar gebeuren.
Uit het autoverhuuronderzoek van iVOX blijkt ook dat 53% van de reizigers niet weten waarvoor ze eigenlijk verzekerd zijn en daarom kiest 70% voor een all-in pakket, zoals Sunny Cars aanbiedt. Dan hoef je je over alle bovenstaande kosten helemaal niet bang te zijn. Het concept is simpel: je boekt een huurauto bij Sunny Cars en kunt zorgeloos op vakantie en zo heeft je vakantieblunder geen gevolgen voor je vakantieportemonnee.
Over Sunny Cars
Sunny Cars is in 1991 in München opgericht en is uitgegroeid tot de grootste aanbieder van all-inclusive autohuur in Europa. Zo’n 130 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland maken een unieke reiservaring mogelijk in meer dan 120 landen wereldwijd. Sunny Cars staat voor zorgeloze autohuur en biedt het meest uitgebreide verzekeringspakket op de markt, inclusief terugbetaling van het eigen risico en gratis glas-banden-bodem-dak schadedekking. Ook uitgebreid advies en 24/7 ondersteuning is bij de autohuurexpert inbegrepen. Bovendien krijgt iedere huurder toegang tot Sunny2go, een persoonlijke reisassistent waarmee je op vakantie de leukste plekken kunt ontdekken met je huurauto.
Het autohuuraanbod van Sunny Cars is te reserveren via reisbureaus en via www.sunnycars.nl. Als dé autoverhuurder van de reisbranche is Sunny Cars lid van de ANVR en aangesloten bij SGR.
Meer informatie over Sunny Cars: zie www.sunnycars.nl
Sunny Cars wordt in de Benelux vertegenwoordigd door Lieb Management. Voor meer informatie of andersoortige vragen kunt u contact opnemen met:
Lieb Management
Loren Grim & Anouk Liebers
M: 06 470 469 48
E: info@lieb-management.nl